09-06-2014

lavas soep


Aan de zijkant van de tuin staat onze flink uit de kluiten gewassen lavasplant. Een makkelijke plant, waar je eigenlijk geen omkijken naar hebt.
Al vroeg in het voorjaar komen de eerste blaadjes tevoorschijn en tot ver in de zomer kan ik het vers, "zo van het land" gebruiken. Voor de wintermaanden gaat er wat in de vriezer en een deel van de blaadjes worden gedroogd.


Zo later in het seizoen oogst ik dan wel de nog wat jonge bladeren, ze zitten een beetje verstopt binnen in de plant,


de oudere bladeren vertonen toch al tekenen van verval en zijn minder smakelijk.


De lavas, of maggiplant, is een aromatisch kruid met een bevorderende werking op de spijsvertering. Het werkt ontkrampend en is windverdrijvend. Ook worden aan lavas urinedrijvende eigenschappen toegeschreven. Ze prikkelt de nieren en kan daarom beter niet in therapeutische hoeveelheden gebruikt worden door mensen met een nieraandoening. Het nuttigen van zo nu en dan een paar blaadjes kan echter geen kwaad,

Wij aten lavassoep, erg lekker en snel en eenvoudig te maken. 


Nodig:
-2 dikke eetlepels fijngesneden lavas
-een uitje
-boter en/of olijfolie
-eetlepel bloem
-800 ml groentebouillon
-zout / peper/ nootmuskaat
-croûtons (indien gewenst)

Snij de ui in kleine stukjes en fruit het in het vet.
Voeg de lavas toe en bak het eventjes mee.
Een eetlepel bloem toevoegen en goed roeren.
Scheutje voor scheutje de groentebouillon toevoegen en de soep kort even flink laten koken.
Op smaak brengen met zout / peper en nootmuskaat kan, maar is eigenlijk helemaal niet nodig. Dan nog een kleine tien minuten zachtjes door laten koken.


De soep kan even door de blender en een scheut room erdoor is natuurlijk ook erg lekker.

17 opmerkingen:

  1. Das het proberen waard...al jaren een plant en al verschillende stukken weggegeven maar nog nooit soep van gemaakt! Wel gaat er zodra hij bovenkomt altijd wat door de soep...maar heb er nog nooit zo soep van gemaakt. Het drogen lukt mij echter niet goed....hoe doe jij dat???

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik droog het op een hele lage temperatuur in de oven met de deur op een kier. En goed afgesloten bewaren. Het wordt inderdaad erg gauw en makkelijk wat slap.

      Verwijderen
    2. Met lava geen ervaring, maar dille vries ik in tussen 2 vellen keukenpapier in een plastic zak. Eenmaal gevriesdroogd kun je het verpulveren en in een doosje doen. Groet, Anna (volg me als Superhuisvrouw op Twitter)

      Verwijderen
  2. Hallo Hanneke,
    mein Lieblingskraut seit Kindheitstagen an. Eine reine Liebstöckelsuppe hab ich aber noch nicht gemacht. Ich werd sie auf alle Fälle einmal ausprobieren.
    Dein Liebstöckel ist so groß, wie machst du das? Düngst du ihn oder habt ihr so ne tolle Erde?
    Sei lieb gegrüßt
    Susi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wir haben sogar sehr tolle Erde. Und......es ist schon eine alte Pflanze...vielleicht is das Unser Geheimnis?

      Verwijderen
  3. invriezen is veel handiger/makkelijker. Gewoon kleinsnijden en een een (boterham) zakje doen, hup in de vriezer. Zo heb je altijd wat bij de hand.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit lijkt me een heerlijke soep. Ik heb nog ruimte (genoeg) in de tuin, dus de maggiplant gaat er zeker komen. Dank je wel voor het recept en de dames hiervoor voor hun tips!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De laatste jaren hebben onze lavasplanten al vroeg last van de mineermot.
    Om te vermijden dat dat beestje overspringt naar de selder en de zwartmoeskervel hebben we dus een paar dagen geleden de lavas tot de grond afgesneden...
    Ik weet niet of ik een soep met hoofdzakelijk lavas wel blief... Ik vind het een lekker kruid, maar echt wel als kruid, niet zozeer als groente. Manlief is er vaak heel erg gul mee in de soep, en dan wordt de smaak mij snel toch iets te sterk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik heb er dit jaar 1 gezet en was dat al een beetje vergeten( hij staat in de voortuin tussen de meiklokjes en zakken met aardappelen ;) ) . Ik denk niet dat ik al genoeg blad heb voot 2 eetlepels lavas, maar dit recept hoop ik toch eens te kunnen maken in de nabije toekomst ! merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Meteen geprobeerd en goedgekeurd, voor herhaling vatbaar :) .

    Marie-Paule

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wow, klinkt heerlijk!
    Nu nog een maggieplant...... :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lekker recept! Mijn Lavas staat inmiddels twee meter hoog te bloeien ;-) Echt smakelijk zal ie wel niet meer helemaal zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lavas gebruik ik veel als kruid. Bijvoorbeeld op een boterham met tomaat en kaas. Door de sla. In de soep. Ik vind de smaak ook te sterk om er teveel van te gebruiken. Maar...superkruid! helemaal mee eens! Bij mij is hij 2.5 meter hoog en bloeit met prachtige gele bloemschermen. Hij staat er al zeker 20 jaar en komt ieder jaar weer vrolijk op. Tot diep in de herfst verschijnt er onderaan jong blad dat goed is te gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zojuist een heerlijk soepje ervan gemaakt. Weliswaar aangevuld met een halve prei, 2 kleine winterwortelen en scheutje azijn. In de blender met een grote schep crème fraîche erdoor. Heerlijk geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Of ipv azijn een kneepje citroensap, en de roux afblussen met een flinke scheut witte wijn. Heerlijk! Dank voor de tip van de crème fraîche, veel beter dan room. Met de staafmixer kan ook.

      Verwijderen
  12. Er gaat altijd een blaadje in de soep. Hij staat vlak naast de keuken deur en zou het liefst het hele bloembed overnemen. Als ze te groot worden knip ik de zaad stengels af.


    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips