16-02-2012

zoetzuur van courgette


En zomaar onverwacht lag dit op mijn aanrecht. Niet meer super vers maar nog veel te mooi om als kippenvoer dienst te doen. Een leuke uitdaging, en een recept, met ingrediënten die ik in huis had, was snel bedacht. De ietwat tegengevallen inmaak-uitjes oogst van vorig jaar heeft er namelijk voor gezorgd dat er nog genoeg inmaakkruiden over zijn.


Ik maakte het zo:
Was de courgette en snij ze doormidden. Haal de zaadlijsten er uit. Snij ze dan in dobbelsteentjes, de schil kan blijven zitten, maar dat hoeft niet. Snij ook een paar uien in dunne ringen. Leg alles om en om in een schaal en bestrooi royaal met zout. Even omscheppen en een paar uur iets anders gaan doen. 


Spoel dan de groente onder stromend water goed af en laat het uitlekken. Maak een azijn/suiker mengsel. Voor 4 potjes van 350 ml had ik aan een halve liter azijn met 300 gram suiker genoeg. Breng dit aan de kook met 2 zakjes inmaakkruiden maar gebruik het laurierblaadje niet. 
Laat dit enkele minuten koken en doe dan de uitgelekte courgette en ui erbij. Laat het nog 5 minuten doorkoken. 


Schep dan de groente in schone potjes. ( Waarom zetten we dat er eigenlijk altijd zo nadrukkelijk bij, zijn er soms vrouwen die het in niet schone potjes doen? )
Giet dan het kokende azijnmengsel er bij en sluit de potjes. Even omgekeerd wegzetten en minstens een week laten rijpen.


Het eerste potje is inmiddels alweer leeg, de smaak is prima, niet te zuur en niet te zoet.
Maar wel raar om dit midden in de winter te doen.

6 opmerkingen:

  1. Lijkt me lekker!
    Enne ... ik heb inderdaad een paar keer eigengemaakte jam cadeau gekregen die stiekem direct de vuilnisbak inging.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Hanneke,
    Wat een geweldig recept weer en ja, je hebt gelijk, waarom zetten we het er steeds bij dat het in schone potje moet. Eigenlijk moest ik hier erg om lachen want we weten allemaal wel dat dat nodig is ja... haha...
    Maar ik denk altijd maar, beter ten overvloede als vergeten te melden...
    Ik wens je een heel fijne dag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is een geweldig recept voor als mijn man het komend tuin seizoen iets te veel courgetteplanten plant. Met dit heerlijke en eenvoudige recept weet ik dan wel raad met al die courgettes.
    Dank je wel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Hanneke,

    Nieuw op je blog en zag ik gelijk dat je ook courgettes inmaakt.
    Ik doe dat ook al een aantal jaren en zo weet ik dat als je er een rode paprika bij door
    doet de potjes met inhoud er ook heel erg mooi uitzien en de smaak is naar mijn idee nog
    lekkerder...

    succes!!

    haikey

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nice to do something that is out of season! Laughing as I too emphasize the clean bit when explaining something! lol! This sounds good, Hanneke hugs to you xxx

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips